بهینه سازی محتوا در مقابل کیفیت محتوا. کدام برای سئو بهتر است؟
خیلی از دوستان میپرسن محتوامون باید چطوری باشه؟ کیفیت مطالب مهمه یا دقت در نوشتار و بهینه بودن؟
در حقیقت میتوان کیفیت محتوا و بهینه سازی محتوا را در مقابل همدیگر قرار داد; به صورتی که یک نویسنده یا یک سایت بزرگ، میتواند با هزینهی بیشتر برای هر کدام ، آن مورد را در اولویت کار خود قرار دهد.
یک نویسنده عاشق متن طولانی و پر پیچو تاب هست، یک نویسنده عاشق نوشتن متنای کوتاه و پر معنی و انواع مختلف که هر کسی یه سلیقه ای دارد.
اما هر دو کیفیت محتوا و بهینه سازی محتوا حائز اهمیت بوده و حساس بودن بر روی هر کدام امری حیاتی است.
محتوای با کیفیت در صورت موجود نبودن بهینه سازی های لازم در آن ، عملکرد خوبی نخواهد داشت و همچنین محتوای بهینه شده اگر با کیفیت نباشد عملکرد خوبی ندارد.
در نظر داشته باشید محتوای با کیفیت میتواند برای سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) بهتر باشد که با هم به بررسی موارد میپردازیم.
****** در این مقاله خواهید خواند ******

کیفیت محتوا
مهم نیست چقدر یک محتوا بهینه سازی شده باشد، این کیفیت محتوا هست که فاکتور و عامل اصلی تعیین کننده عملکرد آن خواهد بود.
محتوا چگونگی ارتباط مشاغل با مخاطبان است و مخاطبان با محتوای با کیفیت بهتر واکنش نشان میدهند. در واقع دوره های آموزشی سئو به محتوای با کیفیت کمک نمیکنند ولی میتوانند به بهبود موارد مهمی مانند ” طول محتوا، روش ارائه و دقت در محتوا ” کمک کنند.
تاثیر گذاری طول محتوا بر کیفیت مطلب
غالبا محتوایی که متن طولانی تر دارد از نظر سئو نسبت به متون کوتاه بهتر عمل میکند چون متن های طولانی تر میتوانند لینک های بیشتری داشته باشند که باعث تقویت SEO و در نتیجه تبدیل به درآمد میشوند. همچنین متن های طوولانی تر بیشتر به اشتراک گذاشته میشوند. این طور نیست که Google به طور پیش فرض محتوای غنی و طولانی را ترجیح می دهد ، بلکه مخاطبان آن را دوست دارند و بیشتر با آن دوست می شوند.
با این حال ، کیفیت واقعی محتوای موجود همان چیزی است که تعامل را به همراه دارد. متنی که به سادگی سعی در دستیابی به تعداد 1500-2000 کلمه از طریق هرج و مرج در محتوا و مطالب بیهوده دارد ، جذاب و مؤثر نخواهد بود.
متنی که بدون ارائه اطلاعات علمی و اصولی باشد، به عنوان محتوای ارزشمندی دیده نمیشود و از این رو عملکرد و همچنین از نظر تعامل یا نرخ تبدیل، قادر به پیشرفت نیست. یک متن با کیفیت بالا باید آموزنده و دارای نکته باشد و طول آن را با اطلاعاتی عمیق و واقعی که برای مخاطبان سودمند هستند پر کرده باشیم.
روش ارائه مطلب بر کیفیت محتوا اثر میگذارد؟
یک متن با قالب بندی ضعیف و با ارائه غیر حرفه ای در تحریک تعامل مطمئنا ناکام میماند. غفلت در ارائه میتواند در زمان تولید ، انتخاب کمیت بجای کیفیت تاثیر بگذارد. اما کیفیت ارائه متن میتواند در اثربخشی با یک کمپین و حتی وفاداری به برند تاثیر بگذارد.
روش ارائه به طور مستقیم بر نرخ حفظ مخاطب تأثیر می گذارد که به نوبه خود می تواند بر نرخ تبدیل نیز تأثیر بگذارد. بخصوص اگر هدف شخص از متن طولانی ، توضیحات جامعی داشته باشد.
همانطور که گفتیم ، نگه داشتن متن جذاب و خواندنی ،بسیار مهم است.
چند تکنیک و ویژگی که میتواند متن را جذاب تر و در نتیجه اثر بخش تر کند:
- پاورقی
- لیست ها
- تصاویر و نمودارها
- پاراگراف کوتاه
- نقل قول
- و غیره …
خوانندگان غالباً می خواهند در جستجوی اطلاعات خاصی متن را زیر و رو كنند و ارائه مناسب می تواند این امر را بسیار بهتر از متن طولانی بدون فرم و اصول برای مخاطب دوست داشتنی تر کند.

آیا دقت در تولید محتوا ، در سئو تاثیر میگذارد؟
دقت ، یک عنصر کاملا حیاتی برای هر متن با کیفیت است. تلاش برای کش دادن متن یا دفن اطلاعات مرتبط با متن در عملی غیر فنی، دقت یک متن را به شدت تضعیف میکند. یک متن با کیفیت بالا باید در اطلاعاتی که قصد انتقال آن را دارد ، تا حد ممکن دقیق باشد و طول جملات آن نیز مطلوب باشد.
همانطور که گفته شد ، دقت یک عامل اصلی است که کیفیت را تعیین میکند. علاوه بر آن ، مخاطبان از محتوای اضافه ای که اطراف نقطه هدف هستند دوری میکنند و با مطالبی که خستهشان میکند خودشان را درگیر نمیکنند و بیخیالش میشوند.
مخاطبان به دنبال اطلاعات جالب ، ارزشمند ، هیجان انگیز و اموزنده هستند و محتوایی را میپسندند که به صورت دقیق و مختصر ارائه شده باشد.
بهینه سازی محتوا
در حالی که کیفیت محتوا ، چگونگی واکنش مخاطبان نسبت به محتوا را نشان میدهد، بهینه سازی مناسب اطمینان حاصل میکند که محتوا به مخاطبان به درستی ارائه خواهد شد. بسیاری از فاکتورهای جستجوگرها مانند انتخاب کلید واژه و تراکم، مستقیما با مسائل کیفیت درگیر نمیشوند و حتی با یکدیگر همپوشانی دارند ، اما بسیاری دیگر تداخل داشته و باید به آن رسیدگی شود.
در حالی که برخی از این عوامل با نگرانی های کیفیت همپوشانی دارند، برخی دیگر مانند “کیفیت و اعتبار ، عمق محتوا و تازگی مطلب و قوی بودن خروجی” چالشی را مطرح میکنند.باید بین کیفیت و بهینه بودن تعادل ایده آل داشت تا مطمئن بشیم که نه کیفیت و نه بهینه سازی دچار اختلال نمیشوند.

کیفیت و اعتبار در بهینه سازی محتوا چه تاثیری میگذارد؟
موتورهای جستجو محتوای معتبر را ارزیابی میکنند و آن را در نتایج جستجو بالاتر از سایر محتواها نشان میدهند. آنچه محتوا را معتبر می داند ، در اصل صحت واقعی بودن آن و اعتبار سایت است ، و به دنبال آن تعامل با کیفیت محتوا هدایت می شود.
گوگل خود مشاوره ای در مورد این مسئله ارائه داده است ، با بیان اینکه :
از بین سایر عوامل ، محتوا باید موضوعات را به روشی ” اساسی ، کامل یا جامع” پوشش دهد. تجزیه و تحلیل یا اطلاعات جالب کاملا واضح ارائه دهد و ارزش اضافی قابل توجهی را اضافه کند و اصالت منبع داشته باشد.
گوگول
اینها در واقع عواملی هستند که گوگل از نظر رتبه بندی جستجو بسیار ارزیابی میکند و مخاطبان نیز دوست دارند با ایجاد منبع معتبر ،به مقالات خود قدرت دهند.
محتوای با کیفیت بالا این معیارها را بصورت ارگانیک بدون آنکه معضلی بین کیفیت و بهینه سازی بوجود آید برآورده میکند.
عمق و ذات محتوا، بر بهینه سازی محتوا چه تاثیری میگذارد؟
همانطور که مورد بحث قرار گرفت، مخاطبان محتوای اصلی را به محتوای شلوغ و فرعی ترجیح میدهند و بیشتر دنبال میکنند. در حقیقت در وب سوشیال ، محتوای طولانی تر بیشتر از محتوای کوتاه طرفدار دارد و آن را ترجیح میدهند. از این رو عمق و ذات بهینه صرفا نگرانی های مبتنی بر کیفیت نیستند ، بلکه از فاکتورهای بهینه سازی هستند.
موتورهای جستجو ، سیگنالهای سوشیال را هنگام رتبه بندی سایتها، به عنوان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی در نظر میگیرند. کیفیت محتوا منجر به تعامل میشود، مشارکت ها را بیشتر میکند و باعث میشود رتبه سایت و دید موتورهای جستجو نسبت به سایت بهبود یابد.
طراوت و قوی بودن خروجی بر بهینه سازی محتوا چه تاثیری میگذارد؟
موتورهای جستجوگر از تازگی و قدرت خروجی لذت میبرند. از نظر بهینه سازی ، بسیار مهم است که موتورهای جستجو نشانه هایی را دریافت کنند که محتوای یک سایت تازه و خوب است. در واقع یکی از فاکتورهای رتبه بندی محتوای گوگل Query Deserved Freshness (QDF) است که محتوای پر طراوت و نوظهور را ردیابی میکند.
با این حال، محتوای جدید ولی با کیفیت پایین به تنهایی کافی نخواهد بود. سودمندی برای مخاطبان همچنان با درگیری با مطالب مشخص خواهد شد که این امر بر رتبه بندی تاثیر میگذارد.

نتیجه گیری :
با توجه به نکات گفته شده، بنابراین بهتر است به جای بی توجهی به یکی از فاکتورهای ” کیفیت و بهینه سازی” ، هر دو را ترکیب کنید و مطلب مفید و جامعی به مخاطبان خود ارائه دهید.